parallax background

Hackathon Luchtvaarttechniek

Hackathon Luchtvaarttechniek

Tijdsdruk is voor vliegtuigmonteurs geen obstakel. Een drone-race finale in Tilburg? Dan bouwen studenten luchtvaarttechniek van het ROC de hindernissen. Binnen 48 uur.

Leren door te doen

Iets bedenken. Het maken. Zorgen dat het werkt. 'Dat doe ik eigenlijk nooit', zegt Yessin 18). 'Alles wat ik gebruik, bestaat al. Soms mopper ik als iets niet werkt. Goed om een keer aan de andere kant te staan. Om te merken dat het nog niet zo makkelijk is. Dat creatieve, het puzzelen, ik vind het leuk.' Yessin is derdejaars student luchtvaarttechniek aan het ROC in Tilburg. Met veertien klasgenoten werkt hij in Ontdekstation013 aan een bijzondere opdracht: bouw vijf obstakels voor de landelijke Drone Cup finale voor scholieren. Initiatiefnemers voor die wedstrijd zijn stichting FutureSkillz, Platform Promotie Techniek Midden-Brabant, Ontdekstation013 en 2College Cobbenhagenlyceum.

Hackathon

Het ROC hoefde niet lang na te denken over de vraag of de studenten het parcours voor de finale zouden willen bouwen. Ineke van Erp, teamcoördinator: ''Geweldig idee. Onze studenten zijn de vliegtuigmonteurs van de toekomst. Ze zijn veel met theorie bezig. Dit is de kans om 21e eeuwse vaardigheden op te doen. Samenwerken, creatief denken, leiding durven nemen, oplossingen zoeken.'

Werken aan het obstakel

Oplossingen zoeken: Yessin kan erover meepraten. De hindernis waaraan hij werkt, is een verkeerstoren. 'De drones moeten straks tussen een paar bogen doorvliegen. We hebben in de toren ook twee ventilators verwerkt. Die luchtstroom maakt het extra moeilijk. Eerst hadden we één ventilator, maar dat werkte niet. Het was even zoeken, maar met twee lukt het wel.'

Uitproberen

Bij iedere wijziging hebben de bouwers hun obstakel opnieuw uitgeprobeerd. 'Nu is hij in orde', vindt Yessin, die de toren in de verf zet. 'Niet te moeilijk, niet te makkelijk. Er moet een uitdaging in zitten, maar we willen niet dat alle drones bij onze toren crashen. Niet leuk voor de spelers èn niet leuk voor het publiek.' De verkeerstoren is gemaakt van hout. Ook het helikopter-obstakel waar Renske van Iersel (19) aan bouwt, is van hout. 'We werken op school nooit met hout. Wel met aluminium. Leuk om een keer ander materiaal te gebruiken.' Ze legt uit dat er variatie in de obstakels moet zitten. Wat betreft moeilijkheid en uitstraling. 'Daarom krijgt onze helikopter nog een bewegende propeller en led-lichtjes.'

Tijdsdruk

Extra uitdaging voor de studenten: de hindernissen moeten binnen 48 uur klaar zijn. Renske kijkt op haar horloge. 'We hebben nog drieënhalf uur. Goed samenwerken, afspraken maken. Dat is heel belangrijk. Het zit bij ons wel goed. Ik maak me niet druk. We zijn op tijd klaar.' Geen zorgen om de tijd dus. Wellicht wel om iets anders? De hindernissen in aanbouw staan in Ontdekstation013. Hoe komen ze in De Koepelhal, waar vrijdag de finale wordt gehouden? Renske: 'Geen probleem. We halen straks alles uit elkaar, verhuizen de onderdelen naar De Koepelhal en zetten de obstakels weer in elkaar. Komt goed.'

"Week van de Drones is een succes!"

Drone Cup Finals

De drone race obstakels zijn op vrijdag 13 april jl. in de Koepelhal ingezet tijdens de landelijke finale van de Drone Cup Finals. Deze finale werd gewonnen door het raceteam van het Cobbenhagenlyceum uit Tilburg.

Credits

Dit artikel is geschreven door Ester van Zundert, in opdracht van de Week van de Drones.

27 april 2018

Wegwijzer op weg naar de finale

Leerlingen van groep 5 en 6 leren met en van elkaar in de Drone Cup, op weg naar het kampioenschap.
26 april 2018

Hackathon Luchtvaarttechniek

In aanloop naar de landelijke finale van de Drone Cup Final was er een hackathon voor studenten ROC Tilburg in Ontdekstation 013 om drone race obstakels te bouwen.
29 november 2017

Drone Cup Friesland met Design Thinking

In de Drone Cup zit Design Thinking als ontwerpaanpak. Deze aanpak hebben wij onlangs uitgevoerd op basisscholen in Friesland.
5 oktober 2017

Beoordelen van creatief denken: hoe?

Als je creatief denken wilt gaan beoordelen, dan kun je kiezen uit drie aanpakken die in deze blog worden uitgelegd.