Drone Cup

Voor groep 7-8 van het basisonderwijs

Drone Cup

Voor groep 7-8 van het basisonderwijs

Techniek in de klas

Welkom bij de Drone Cup

Zet je leerlingen aan de slag met een drone. Het ontwerpen en bouwen van drones en parkoers is niet alleen leerzaam, maar ook ontzettend leuk!


Succesvolle Drone Cup pilot

In 2017 is de eerste Drone Cup georganiseerd, waar twee basisscholen in de regio Tilburg aan hebben meegedaan. Leerlingen uit groep 8 van BS de Doelakkers in Hilvarenbeek en 't Schrijverke in Goirle zijn aan de slag gegaan met het ontwerpen van obstakels, het bouwen van een Lego drone en het leren besturen van een mini drone. In een spetterende finale kwamen zij op dinsdag 4 april 2017 bij elkaar voor de eerste drone race tussen basisscholen in Nederland.

Leerlingen gaven de Drone Cup gemiddeld een 8,9 als rapportcijfer. Het enthousiasme en de betrokkenheid waren hoog!

FutureSkillz organiseert nu voor basisscholen in heel Nederland Drone Cups, gebaseerd op onze succesvolle pilot. Daarbij is het format aanpasbaar voor elke school. We springen met de Drone Cup flexibel in op specifieke pedagogisch-didactische wensen.

Bekijk onze presentatie en de opzet van de eerste pilot.

Techniek

Flexibele format voor elke school in het basisonderwijs.

Skills

Train creatief denken en samenwerken in de klas!

Een game

Samen bouwen en racen in een spannende lessenreeks.

Lokaal event

Op school dus. In de gymzaal, aula of zelfs in de klas.

Ook meiden zijn battle born! Psst... ze zijn zelfs gewoon beter. ;)

De Drone Cup is niet alleen voor jongens, dus kom maar op als je dat niet gelooft!

Team FutureSkillz

Tim Vissers


Leerkracht PO

Jordy van Loon


Leerkracht PO

Gijs Vriens


Pabo student

Sander Welgraven


Drone piloot

Meedoen in schooljaar 2017-2018

Gun jij het jouw leerlingen?

Vul het digitale intakeformulier in.

Veel gestelde vragen

Alles wat je wilt / moet weten over de Drone Cup. Nog andere vragen? Laat het gerust even weten.

Over de drone

1Met welke drone wordt er gevlogen?
Met de Eachine E010 mini drone, die verkrijgbaar is bij o.a. Banggood.com.
2Vanaf welke leeftijd?
Kinderen vanaf ongeveer 10-11 jaar (groep 6 of hoger) zijn in staat om met beperkte hulp zelfstandig een kleine mini-drone te besturen.
3Leveren jullie de drones aan?
Nee, de school moet zelf de drones aanschaffen.

Leerdoelen

1Kerndoelen PO (OCW)
Leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren (45). In dit project is de uitdaging hoe een drone kan vliegen. De drone wordt gebouwd en er wordt ook mee gevlogen in de race. De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik (44). Om een werkende drone te kunnen bouwen, moet er eerst worden uitgezocht uit welke onderdelen de drone bestaat, wat de functie is per onderdeel en hoe deze onderdelen onderling samenwerken. Vervolgens moet met deze kennis de drone (het product) in elkaar gezet worden. De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals bij tijd, geld, lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur (33). Aan de drone en het parkoers worden ontwerpeisen gesteld. Hierdoor moet er bij het bouwen van de drone (lengte, gewicht) en het ontwerpen van het parkoers (oppervlakte, omtrek) gerekend worden. De leerlingen leren praktische en formele reken-wiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven (24). Deze doelen zitten verwerkt in de ontwerpeisen aan de drone en het parkoers. De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren (02). In het team moet informatie worden uitgezocht en gedeeld in het ontwerpproces van het parkoers en het bouwen van de drone.
221st Century Skills (SLO/Kennisnet)
Informatie vaardigheden (werking van de drone, materialen en technische principes), probleem oplossen (drone moet voldoen aan eisen parkoers en parkoers moet haalbaar zijn voor de drone), creatief denken (brainstormen over drone en parcours, met weinig middelen een optimale drone en parkoers ontwerpen die op elkaar zijn afgestemd), samenwerken (taken verdelen, overleggen, voortgang bewaken), communiceren (afstemmen bouwsels tussen drone en parcours bouwers).
3Uitgelicht: creatief denken
In de Drone Cup zorgen wij voor onderdompeling in het thema drones, leersituaties waarbij leerlingen ontdekkend leren en tegen weerstand (beperkingen) aanlopen. Dit zijn volgens Tangaard (2014) vereisten om creativiteit te stimuleren.

Kosten

1Dronesets
Als school schaf je zelf de mini drones (E010) aan waarmee wordt gevlogen. Een mini-drone heb je voor ongeveer 15 euro en voor dit bedrag kun je ook extra batterijen (een setje van vijf) aanschaffen.
2Training, begeleiding en drone race
Voor het opzetten, trainen en assisteren in de uitvoering van de Drone Cup bepalen we in overleg met de deelnemende school een traject op maat voor een vaste prijs.

Aanmelden

1Hoe kan ik onze klas/school aanmelden?
Heb je zin om de Drone Cup in 2017 of 2018 naar jouw school te halen? Vul dan het digitale intakeformulier in.
2En daarna..?
We nemen binnen twee weken met je contact op en bespreken graag alle mogelijkheden.

Onze doelstelling is altijd om het concept van de Drone Cup over te dragen aan de school.

Drone Cups in Nederland

Drone Cup